Uathachas - Glacadh le héagsúlacht an duine
Cad is Uathachas ann?
Ar ócáid an Lá Idirnáisiúnta Gníomhaíochta, ba mhaith linn feasacht ar uathachas a ardú. B'fhéidir go raibh aon phointí teagmhála agat riamh?
Is neamhord casta néareolaíoch agus forbartha é an t-uathachas nó ar a dtugtar neamhord speictrim uathachais a théann i bhfeidhm ar iompar, cumarsáid agus idirghníomhaíocht shóisialta duine. I ICD 10, tá neamhoird speictrim uathachais ar cheann de na neamhoird fhorbartha ollmhóra (ICD-10: F84). Go dtí cúpla bliain ó shin, sainmhíníodh neamhoird speictrim uathachais mar bhreoiteacht nó míchumas. Idir an dá linn, tá daoine "neurodiversity" nó "neurodive -gang" níos coitianta. AUTIST: Mar sin ní fheictear iad féin go bhfuil siad lagaithe, ach mar a bhíonn siad éagsúil - agus ba mhaith leis an tsochaí a bhrath agus a chóireáil.
Cad mar gheall air sin „Lá Bród Uathachais "All About?
Is lá idirnáisiúnta gníomhaíochta é an Lá Bród Uathachais ", i" Lá na nGearmáinis "de bhród uathachais", a tharlaíonn gach bliain ar 18 Meitheamh. Sheol an eagraíocht “Aspies for Freedom” é den chéad uair i 2005 chun feasacht agus glacadh le huathachas sa tsochaí a chur chun cinn.
Seo roinnt gnéithe riachtanacha den Lá Bród Uathachais:
- Ceiliúradh ar fhéiniúlacht uathachais: Ba chóir go spreagfadh an lá an pobal uathachais a bheith bródúil as a chéannacht. Baineann sé le gan uathachas a fheiceáil mar easnamh nó breoiteacht, ach mar athrú nádúrtha ar neurodiversity an duine.
- Méadú ar an gconaic: Tá sé ag iarraidh feasacht ghinearálta agus tuiscint ar uathachas a fheabhsú. Ba chóir go gcabhródh an lá le claontachtaí agus míthuiscintí a laghdú.
- Glacadh a chur chun cinn: Cuireann Lá Bród Uathachais béim ar an tábhacht a bhaineann le glacadh le daoine uathacha i ngach réimse den saol. Áirítear leis seo tacaíocht ó oideachas, obair agus sa saol sóisialta.
- Gníomhaíochtaí agus imeachtaí: Tarlaíonn imeachtaí agus gníomhaíochtaí éagsúla ar fud an domhain, amhail ceardlanna, léachtaí, plé agus ceiliúradh arna n -eagrú ag daoine uathacha agus do dhaoine uathacha.
- Múnla: Is minic a úsáidtear an tsiombail Infinity Rainbow chun uathachas agus neurodiversity a léiriú. Is siombail é an iníonacht na gcumas daonna agus na héagsúlachta laistigh den phobal uathachais.
Is lá tábhachtach é an Lá Bród Uathachais chun cearta agus uathúlacht na ndaoine uathacha a cheiliúradh agus a leagan béime go bhfuil siad mar chuid luachmhar den tsochaí.
Cé mhéad duine a bhfuil tionchar orthu?
Déantar an t -uathachas sa Ghearmáin, mar atá i go leor tíortha eile, a thomhas bunaithe ar an ráta leitheadúlachta. Léiríonn an ráta leitheadúlachta cé chomh minic a tharlaíonn galar áirithe i ngrúpa daonra áirithe.
Seo roinnt pointí tábhachtacha maidir le huathachas sa Ghearmáin:
- Ráta leitheadúlachta: Glacann na meastacháin reatha leis go bhfuil tionchar ag neamhord speictrim uathachais (ASA) ar thart ar 1% den daonra. Freagraíonn sé seo do thart ar 800,000 duine sa Ghearmáin.
- Diagnóis: Tá méadú tagtha ar na rátaí diagnóiseacha le haghaidh uathachais le blianta beaga anuas. Tá sé seo i bpáirt mar gheall ar mhodhanna diagnóiseacha feabhsaithe agus feasacht níos mó ar uathachas sa tsochaí agus le saineolaithe.
- Dáileadh inscne: Is minic a dhéantar diagnóis ar uathachas le buachaillí agus fir ná i gcailíní agus i mban. Tá an cóimheas thart ar 4: 1. Mar sin féin, aithnítear níos mó agus níos mó go ndéantar diagnóis ar uathachas i measc na mban, ós rud é nach féidir a n -airíonna a bheith chomh soiléir nó go gcuirtear in iúl iad ar bhealaí eile.
- Aois dhiagnóiseach: Is féidir diagnóis a dhéanamh ar uathachas ag aois ar bith, ach is minic a dhéantar an diagnóis san óige. Tá sé tábhachtach idirghabhálacha luath -bhrath agus luatha a chinntiú chun an tacaíocht agus an fhorbairt is fearr is féidir a chinntiú do leanaí a bhfuil tionchar acu orthu.
- Tacaíocht agus acmhainní: Tá tairiscintí tacaíochta agus acmhainní éagsúla ann do dhaoine a bhfuil uathachas acu sa Ghearmáin, lena n -áirítear scoileanna speisialaithe, ionaid teiripe agus grúpaí féin -shelp. Cuimsítear agus comhtháthú daoine uathacha isteach i saol oideachasúil agus gairmiúil a chuirtear chun cinn níos mó.
Cé na cineálacha uathachais atá ar eolas faoi láthair?
I measc na neamhoird speictrim uathachais (Ass) tá coinníollacha éagsúla atá difriúil óna gcineál agus dá déine. Is iad na catagóirí is coitianta laistigh den speictream uathachais ná:
Uathachas Luath -Óige (Siondróm Caner):
- Is é seo an fhoirm uathachais is clasaiceach, atá so -aitheanta de ghnáth roimh aois an tríú háit.
- I measc na siomptóim tá deacrachtaí suntasacha maidir le hidirghníomhaíocht shóisialta, cumarsáid agus patrúin iompraíochta athchleachtach.
- Is féidir le leanaí a bhfuil uathachas na luath -óige acu íogaireachtaí céadfacha a thaispeáint agus leasanna teoranta go mór.
Siondróm Asperger:
- Is minic a bhíonn gnáthfhaisnéis ag daoine a bhfuil siondróm Asperger orthu agus níl aon mhoill shuntasach acu i bhforbairt teanga.
- Mar sin féin, tá deacrachtaí acu le hidirghníomhaíocht shóisialta agus is minic a léiríonn siad leasanna agus iompraíochtaí teoranta agus athchleachtacha.
- Is minic nach ndéantar siondróm Asperger a dhiagnóisiú ach níos déanaí san óige nó fiú nuair a bhíonn siad fásta.
Uathachas neamhghnách:
- Cuimsíonn an chatagóir seo daoine a fhreastalaíonn ar roinnt critéar, ach ní gach critéar maidir le huathachas luath -óige nó siondróm Asperger.
- Is féidir le siomptóim a bheith níos moille nó a fhorbairt níos déanaí.
- Úsáidtear an téarma "PDD-NOS" chun cur síos a dhéanamh ar ghrúpa níos leithne de neamhoird fhorbartha nach dtagann isteach sna catagóirí sonracha eile.
Siondróm rett:
- Is neamhord géiniteach neamhchoitianta é seo a théann i bhfeidhm ar chailíní beagnach go heisiach.
- Tar éis gnáthfhorbairt ar dtús, caillfidh leanaí a bhfuil siondróm rett idir 6 agus 18 mí acu scileanna foghlamtha, go háirithe i réimse na scileanna agus na teanga mótair láimhe.
- Tá siondróm rett tréithrithe ag laigí tromchúiseacha cognaíocha agus faoi mhíchumas fisiciúil.
Neamhord Neamhord Óige (Siondróm Heller):
- Is iondúil go dtarlaíonn an suaitheadh an -neamhchoitianta seo tar éis tréimhse de ghnáthfhorbairt ar a laghad.
- Cailleann leanaí a bhfuil an neamhord seo acu scileanna i roinnt réimsí forbartha, lena n -áirítear teanga, scileanna sóisialta agus scileanna mótair.
Conas a dhéantar diagnóis ar uathachas?
Próiseas casta is ea diagnóis neamhoird speictrim uathachais (ASS) a éilíonn go hiondúil measúnú cuimsitheach ag foireann idirdhisciplíneach saineolaithe. Cuimsíonn an próiseas seo roinnt céimeanna chun diagnóis bheacht agus iomlán a dhéanamh. Seo iad príomhchéimeanna an diagnóis:
Braitheadh agus scagadh luath
- Breathnóireacht ar an bhforbairt: Breathnaíonn tuismitheoirí, oideachasóirí agus péidiatraithe ar fhorbairt na luath -óige agus tugann siad aird ar chomharthaí moilleanna forbartha nó ar iompar neamhghnách.
- Tástálacha scagtha.
Stair mhionsonraithe leighis agus stair forbartha
- anaiméad: Comhrá mionsonraithe leis na tuismitheoirí nó leis na maoirseoirí chun stair forbartha an linbh a thuiscint, lena n -áirítear clocha míle, iompar, idirghníomhaíochtaí sóisialta agus scileanna cumarsáide.
- Iar -thuarascálacha leighis agus síceolaíocha: Athbhreithniú ar thuarascálacha agus ar rátálacha roimhe seo chun pictiúr cuimsitheach a fháil.
- Breathnóireacht ar iompar: Breathnóireacht chliniciúil ar an leanbh i gcásanna éagsúla chun iompraíochtaí tipiciúla a aithint a d'fhéadfadh uathachas a léiriú.
- Ionstraimí breathnóireachta caighdeánaithe: Úsáid ionstraimí amhail an Sceideal Breathnóireachta Diagnóiseach Uathachais (ADOanna) le haghaidh breathnóireachta struchtúrtha.
- Agallaimh dhiagnóiseacha: Úsáid agallaimh chaighdeánaithe ar nós an Agallaimh Diagnóiseach Uathachais-Athbhreithnithe (ADI-R) chun faisnéis mhionsonraithe a bhailiú ar na hairíonna agus ar a gcúrsa.
- Tástálacha forbartha agus faisnéise.
- Athbhreithnithe teanga agus cumarsáide: Tástálacha chun scileanna teanga agus cumarsáide a mheasúnú, a dhéanann teiripeoirí urlabhra go minic.
Meastóireacht ildisciplíneach
- Comhoibriú idir saineolaithe: Oibríonn foireann saineolaithe, lena n -áirítear péidiatraithe, síceolaithe, néareolaithe, teiripeoirí urlabhra agus teiripeoirí ceirde, le chéile chun measúnú cuimsitheach a dhéanamh.
- Comhairle agus comhairliúchán: Pléann an fhoireann torthaí na n -athbhreithnithe agus tagann siad ar chinneadh diagnóiseach coiteann.
Neamhoird eile a eisiamh
- Diagnóis dhifreálach: Tá sé tábhachtach neamhoird fhorbartha eile, galair mheabhracha nó coinníollacha leighis a eisiamh a bhféadfadh comharthaí comhchosúla a bheith acu, amhail neamhoird teanga, neamhoird imní nó neamhoird próiseála céadfacha.
Diagnóis agus tuairisciú
- Deighilt dhiagnóiseach: Tar éis na rátálacha go léir a chríochnú, cuirtear an diagnóis in iúl do na tuismitheoirí nó do na maoirseoirí, mar aon le míniú mionsonraithe ar na torthaí.
- Moltaí aonair: Bunaithe ar an diagnóis, tugtar moltaí maidir le hidirghabhálacha, teiripí agus bearta tacaíochta chun forbairt agus cáilíocht bheatha an linbh lena mbaineann a chur chun cinn.
Monatóireacht agus oiriúnú leanúnach
- Iarchúram rialta: Monatóireacht leanúnach a dhéanamh ar fhorbairt an linbh agus oiriúnú na straitéisí idirghabhála de réir mar is gá.
- Oiriúnú na Tacaíochta: Solúbthacht maidir leis an tacaíocht a oiriúnú chun freastal ar riachtanais athraitheacha an linbh.
Is próiseas mionsonraithe agus aonair é diagnóis uathachais atá bunaithe ar bhreathnóireacht chúramach agus ar mheastóireacht fhairsing chun a chinntiú go n -aithnítear agus go dtugtar aghaidh ar riachtanais shonracha an linbh.
Cad iad na hairíonna atá ag daoine uathacha?
Athraíonn na hairíonna a bhaineann le neamhoird speictrim uathachais (Ass) go mór i gcineál agus i gcéimeanna tromchúiseacha, ach is féidir iad a roinnt ina dhá phríomhchatagóir: laigí i gcumarsáid shóisialta agus idirghníomhaíocht chomh maith le patrúin agus leasanna iompraíochta srianta, athchleachtacha. Seo roinnt comharthaí coitianta a tharlaíonn sna catagóirí seo:
Laigí i sóisialta cumach agus idirghníomhaíocht
Idirghníomhaíocht shóisialta:
- Deacrachtaí teagmhálacha sóisialta a thógáil agus a chothabháil.
- Fadhbanna le tuiscint agus léirmhíniú a dhéanamh ar chomharthaí sóisialta amhail gothaí gnúise, gothaí agus ton.
- Is beag spéis i gcomhghníomhaíochtaí nó i gcluichí le comhghleacaithe.
- Deacrachtaí iad féin a chur isteach i ndaoine eile nó a bpeirspictíochtaí a thuiscint (easpa comhbhá).
Cumarsáid:
- Forbairt teanga moillithe nó easpa forbartha teanga.
- Deacrachtaí le linn an chomhrá, mar shampla fadhbanna, comhrá a thosú nó labhairt gach re seach.
- Athdhéanamh na bhfocal nó na bhfrásaí (echolaly).
- Patrúin ghutha neamhghnácha, mar shampla bealach monotonous nó amhránaíochta le labhairt.
- Fadhbanna le scéalta grinn, íoróin nó meafar a thuiscint.
Patrúin agus leasanna iompraíochta srianta, athchleachtach
Iompraíochtaí athchleachtach:
- Gluaiseachtaí arís agus arís eile amhail luascáin, flutter láimhe nó casadh.
- Ag stánadh ar ghabháltas ar ghnáthaimh agus deasghnátha áirithe, deacrachtaí le hathruithe sa ghnáthamh laethúil.
- An iomarca báis le rudaí nó topaicí áirithe.
Leasanna Speisialta:
- Dian -spéis i dtopaicí nó i ngníomhaíochtaí áirithe, go minic neamhghnách i gcineál nó déine.
- Dírigh ar chodanna de rudaí (mar shampla, rothaí casadh).
Íogaireachtaí céadfacha:
- Íogaireacht ró-nó subd do spreagthaí céadfacha amhail fuaimeanna, solas, uigeachtaí nó boladh.
- Frithghníomhartha neamhghnácha ar eispéiris céadfacha, mar shampla, a dhíríonn ar éadaí nó rogha áirithe d'uigeachtaí áirithe.
Comharthaí féideartha eile
- Cumas cognaíoch: Tá laigí intleachtúla ag roinnt daoine le huathachas, agus tá gnáthfhaisnéis nó os cionn an mheáin ag daoine eile.
- Freagairtí mothúchánacha: Deacrachtaí maidir le déileáil le mothúcháin, lena n -áirítear frithghníomhartha láidre ar frustrachas nó strus.
- Mótair scileanna: Fadhbanna le scileanna mótair mín agus ollmhóra, deacrachtaí comhordaithe.
Is féidir na hairíonna a aithint sa luath -óige, go minic roimh aois an tríú háit. Ba chóir an diagnóis agus an tacaíocht a choigeartú ina n -aonar, ós rud é go bhfuil láidreachtaí agus riachtanais éagsúla ag gach duine le huathachas.
Cóireáil agus tacaíocht
Tá roghanna éagsúla teiripe agus tacaíochta ann do dhaoine a bhfuil neamhoird speictrim uathachais orthu (ASS) a bhfuil sé mar aidhm acu a gcuid scileanna a chur chun cinn, a gcaighdeán saoil a fheabhsú agus tacú leo chun déileáil le dúshláin. Seo cuid de na cuir chuige is tábhachtaí:
Teiripe iompraíochta
Anailís Iompraíochta Fheidhmeach (ABA):- Cur chuige atá fuaime go heolaíoch a bhfuil sé mar aidhm aige iompraíochtaí inmhianaithe a chur chun cinn agus a laghdú neamh -inmhianaithe.
- Cruinnithe dian, indibhidiúla a tharlaíonn go minic i gcás duine le duine.
- Treisithe dearfacha a chur i bhfeidhm chun scileanna a fhorbairt amhail cumarsáid, idirghníomhaíocht shóisialta agus féin -shliocht.
Tacaíocht iompraíochta dearfach (PBS):
- Cur chuige cuimsitheach a chomhtháthaíonn straitéisí dearfacha iompraíochta chun iompraíochtaí fadhbanna a laghdú.
- An comhshaol agus an pobal a chuimsiú chun athruithe inbhuanaithe a chur chun cinn.
Teiripe teanga agus cumarsáide
Teiripe urlabhra:
- Scileanna teanga a chur chun cinn, lena n -áirítear cur in iúl, foclóir agus intuigtheacht teanga.
- Tacaíocht i bhforbairt scileanna cumarsáide neamhbhriathartha amhail gothaí gnúise, gothaí agus córais chumarsáide íomhá.
Cumarsáid Tacaithe (RA):
- Úsáid SEIF mar bhoird pictiúr, feistí cumarsáide nó aipeanna chun cumarsáid a éascú.
- Neamhspleáchas a chur chun cinn agus feabhsúchán ar idirghníomhaíocht shóisialta.
Teiripe cheirde
Teiripe comhtháthaithe céadfach:- Déileáil le gníomhaíochtaí céadfacha a bhfuil sé mar aidhm acu an córas céadfach a rialáil trí ghníomhaíochtaí spriocdhírithe.
- Feabhas a chur ar scileanna mótair agus feasacht an choirp (fónamh air seo Feistí suathaireachtachun spreagthaí céadfach a shocrú)
- Tacaíocht i bhforbairt scileanna atá tábhachtach don saol laethúil, mar shampla a mhealladh, a ithe agus cúram coirp.
- Neamhspleáchas agus neamhspleáchas a chur chun cinn.
Oiliúint Inniúlachta Sóisialta
Scéalta Sóisialta:
- Feabhas a chur ar chásanna agus iompraíochtaí sóisialta trí scéalta a chuireann tuiscint agus déileáil le hidirghníomhaíochtaí sóisialta chun cinn.
- Forbairt scileanna mar ionbhá, táthcheangal agus réiteach coimhlinte.
Grúptheiripe:
- Oiliúint scileanna sóisialta i ngrúpaí beaga chun cleachtadh a dhéanamh ar dhéileáil le comhghleacaithe agus scileanna sóisialta a neartú.
- Cluichí ról agus cleachtaí praiticiúla chun idirghníomhaíocht shóisialta a fheabhsú.
Tacaíocht oideachais
Cláir oideachais speisialaithe:
- Oiriúnú an churaclaim agus na modhanna teagaisc do riachtanais aonair leanaí le huathachas.
- Úsáid múinteoirí agus teiripeoirí speisialaithe chun tacaíocht spriocdhírithe a thairiscint.
Oideachas san áireamh:
- Comhtháthú leanaí le huathachas i ranganna rialta scoile le tacaíocht bhreise.
- Cuimsiú sóisialta agus comhthuiscint a chur chun cinn.
Tacaíocht leighis agus síceolaíoch
Cógas:
- Úsáid cógais chun cóireáil a chur ar na hairíonna a ghabhann leis mar eagla, dúlagar nó hipirghníomhaíocht.
- Monatóireacht agus oiriúnú cúramach ar an gcógas ag speisialtóir.
- Tacaíocht chun déileáil le dúshláin mhothúchánacha agus shíceolaíocha trí chomhrá agus idirghabhálacha teiripeacha.
- Cur chun cinn tobair mhothúchánach agus féinrialú.
Tacaíocht do theaghlaigh
Oiliúint agus Comhairle Tuismitheora:
- Oiliúint agus tacaíocht do thuismitheoirí straitéisí éifeachtacha a fhoghlaim chun déileáil le dúshláin an uathachais.
- Tacaíocht mhothúchánach agus malartú eispéiris.
- Malartú agus tacaíocht idir teaghlaigh agus iad siúd a bhfuil tionchar acu orthu chun eispéiris a roinnt agus tacú lena chéile.
- Rochtain ar acmhainní agus ar fhaisnéis.
Tacaíocht ghairmiúil
Treoshuíomh agus comhairle gairme:
- Tacaíocht i dtreoshuíomh gairmiúil agus cuardach a dhéanamh ar oiliúint nó ionaid oibre oiriúnacha.
- Oiriúnú na timpeallachta oibre agus cur chun cinn scileanna gairmiúla.
- Ag gabháil agus ag tacú leis san ionad oibre chun comhtháthú rathúil agus fostaíocht fhadtéarmach a chumasú.
- Soláthar cóitseálaithe poist agus tacaíocht aonair.